Bouw in 5 stappen een dijk van een contentstrategie

De interactie op je blog valt tegen, de lezersaantallen zijn niet om over naar huis te schrijven en qua inspiratie loop je al helemaal tegen een muur aan. Voorkomen is beter dan genezen: maak een plan waar niemand omheen kan. Zo maak je een dijk van een contentstrategie!

1. Stel concrete doelen

Heb je eerder al bedacht wie je doelgroep en wat hun interesse is; met zo af en toe een relevante blogpost schrijven, ben je er als organisatie nog niet. Je begint iets, omdat je ergens naartoe wilt. Zakelijk bloggen kost tijd, dus daar moet wel iets tegenover staan. Bedenk daarom, voordat je überhaupt in de pen klautert, wat je doelen zijn en wat je wilt bereiken. Maak deze doelen zo concreet mogelijk en formuleer doelstellingen volgens het SMART-principe.

Het SMART-principe

SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Een doelstelling als ‘Ik wil dat meer mensen mijn website bezoeken’ is aardig, maar niet erg specifiek. Hoe weet je na een jaar of wat of je de doelstellingen behaald hebt en of het bloggen de tijdsinvestering waard was? Meten is weten! Kies daarom voor een eenduidige, meetbare doelstelling die overeenkomt met de organisatiedoelen van je bedrijf. Bedenk ook in welk tijdvak je het doel wilt bereiken en of de doelstellingen realistisch zijn.

Stel, een kledingzaak heeft naast de fysieke winkel een webshop. Een goede doelstelling kan zijn: “Per 1 december 2015 plaatst collega X iedere week een blog online. Als gevolg daarvan is op 1 mei 2016 ons organische websitebezoek met vijfendertig procent toegenomen. De bezoekersgroei zorgt voor een stijging van de online omzet van ten minste vijf procent.”

2. Bepaal je doelgroep en onderscheidend vermogen

Natuurlijk is je bedrijf uniek, maar hoe maak je dat duidelijk aan je publiek? Op de contentmarkt wemelt het van de schreeuwende concurrenten. Inventariseer het huidige aanbod, maak een concurrentie-analyse en benoem vijf punten hoe jij je als bedrijf gaat onderscheiden. Kies ook je doelgroep en maak een ijkpersoon van je ideale klant. Beschrijf zijn of haar leven, bepaal zijn of haar interesses en visualiseer zijn of haar problemen. (Tip: kijk goed naar de behoefte van je potentiële klant.)

3. Maak een contentkalender

Begint het al te kriebelen? Houd dat gevoel nog even vast, want we zijn er nog niet. Vertaal de behoeften van je potentiële klant naar concrete blogonderwerpen en houd rekening met de periode wanneer deze vragen opspelen. Als financiële instelling zijn aan het eind van het jaar meer mensen geïnteresseerd in je artikel met tips en tricks voor het invullen van de jaarrekening dan begin april. Als verzekeringsmaatschappij trekt je artikel met voor- en nadelen van overstappen meer lezers in november en december dan net na de jaarwisseling. Feestdagen zijn jaar in, jaar uit op dezelfde datum; net als veel events of noodzakelijkheden in bepaalde branches. Zet daarom al je blogonderwerpen in een overzicht, categoriseer deze met een handig labeltje en rangschik de onderwerpen en categorieën naar datum. Zo weet je precies wat je wanneer publiceert en heb je de vrijheid om vooruit te werken, wat je op den duur weer stress bespaart.

4. Kies je distributiekanalen

Content is leuk, maar het moet wel gelezen worden. Daarom is het belangrijk je blogs te distribueren. Wat publiceer je waar en wanneer? Naast je sociale mediakanalen kun je ervoor kiezen om een nieuwsbrief te versturen. Geef je publiek bovendien de mogelijkheid om het artikel te delen via hun eigen sociale media en schroom niet om je blogpost – mits actueel – na verloop van tijd opnieuw de lucht in te gooien. Via applicaties als Buffer en Hootsuite is het heel eenvoudig om een post op Facebook, Twitter en LinkedIn in te plannen. Ook kun je ervoor kiezen om een blog te publiceren op een ander platform – het zogenaamde gastrollen, om zodoende meer bekendheid te geven aan je schrijfkwaliteiten.

5. Analyseer je publicaties

Monitor je publicaties doorlopend, want meten is weten. Het ene artikel wordt meer gelezen dan het andere en daar kun je handig gebruik van maken. Maak een lijstje van de best presterende artikelen en een lijstje van de blogs met tegenvallende resultaten. Welke onderwerpen worden behandeld, wat voor soort artikelen zijn het en waar komt het verkeer vandaan? Wees niet bang om op basis van je bevindingen je koers bij te stellen, maar houd altijd de doelstellingen en de relevantie van je blogs in het achterhoofd.

Deel deze pagina: