Hoe optimaliseer je je YouTube-kanaal?

Heb je al dat geld geïnvesteerd in een stel mooie bedrijfsfilmpjes, taalt niemand ernaar! Niets vervelender dan dat, toch? De Vente Media helpt je op weg met de optimalisatie van je YouTube-kanaal, zodat je filmpjes wél bekeken worden.

Waarom videomarketing?

Waarom het verstandig is te investeren in videomarketing? Daar kunnen we kort over zijn: YouTube is, na Google, de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Wereldwijd heeft het videoplatform meer dan een miljard gebruikers. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2015 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy blijkt dat alleen in Nederland al 6,8 miljoen mensen regelmatig YouTube aanslingert, waarvan 1,2 miljoen Nederlanders dagelijks. Als je al investeert om in Google gevonden te worden, kan het zeker geen kwaad om je ook even te buigen over de vindbaarheid van je YouTube-filmpjes. Net als je website, is je YouTube-kanaal een visitekaartje. Neem daarom even de tijd voor je positionering en uitstraling en doorloop het volgende stappenplan.

1. Val op met je header

Het eerste wat je ziet als je een willekeurig YouTube-kanaal binnenstuitert, is de header. Neem Coolblue. De retailer investeert flink in videomarketing en de header van Coolblue’s YouTube-kanaal laat direct weten waar zij voor staan. ‘Alles voor een glimlach’, ‘altijd binnen dertig minuten antwoord op je vraag’ en ‘altijd bereikbaar’. Fikse beloftes, maar de online gigant staat erom bekend dat ze die beloftes daadwerkelijk nakomen en de uitingen zijn dus geheel in lijn met de bedrijfscultuur.

YouTube-header opmaken? De afmetingen:

  • Voor je profielfoto is het aan te raden om een afbeelding van 800 bij 800 pixels te uploaden;
  • Om op alle apparaten goed uit de verf te komen, is het handig een header te uploaden van 2560 bij 1440 pixels. Maar let wel er wel op dat de belangrijkste informatie, zoals tekst, op 1546 x 423 pixels staat.
  • Geen idee waar te beginnen? Download een gratis, professioneel design via Canva!

Tip: Vergeet niet om een linkje naar je website en naar je social media toe te voegen.

2. Maak een goede 'over ons'-beschrijving

Geef diegenen die zich verdiepen in je bedrijf een goed beeld en beschrijf op de ‘about-page’ wat je doet, wat je wil bereiken en waar je kanaal over gaat. Zo weet YouTube ook direct onder welke gerelateerde video’s ze je mag scharen.

3. Introduceer jezelf in de kanaal-trailer

Nieuwe bezoekers krijgen automatisch één specifiek filmpje voorgeschoteld, dat je als beheerder uit kunt kiezen. De zogenaamde ‘trailer’. Ideaal voor een korte introductie! Onze klant Nagelinkoop.nl legt in een halve minuut uit wat zij voor je kunnen betekenen.

4. Organiseer en optimaliseer je video’s

Allereerst: organiseer je video’s. Maak playlists en bepaal vervolgens welke video’s en afspeellijsten te zien zijn op je kanaaloverzicht. Geef je afspeellijsten een duidelijke omschrijving, zodat bezoekers weten waar ze aan toe zijn.

Optimaliseer je YouTube-video’s

Dan: optimaliseer je video’s. Houd, net als bij het schrijven van een webpagina, rekening met SEO. Ook op YouTube is de titel van je video één van de hoofdelementen voor zichtbaarheid. Vergeet daarbij echter je publiek niet: de titel moet de bezoeker verleiden om je video te bekijken, en tegelijkertijd voorlichten zodat zij weten wat ze kunnen verwachten.

Licht in de beschrijving de inhoud van je video toe. Deze tekst wordt geïndexeerd, maar niet volledig getoond. Je hebt ongeveer twee zinnen, voor de ‘lees meer’-optie; dus probeer deze zo aantrekkelijk en geoptimaliseerd mogelijk te schrijven. Gebruik hier en daar een zoekterm, maar houd de tekst leesbaar. Voeg eventueel een linkje naar je website toe, maar link dan wel direct naar een pagina waar je meer over dit specifieke onderwerp kunt lezen.

Nog een paar YouTube-tips:

  • Wil je de video koppelen aan een locatie, dan kun je per video de locatie ingeven.
  • Voer bij tags tot slot enkele zoekwoorden in waar je met deze video op gevonden wilt worden.
  • Ondertitel je video’s: het toevoegen van ondertiteling bij je filmpje is aan te raden. Het is een kleine moeite, maar het helpt zeker bij je vindbaarheid – want zowel Google als YouTube indexeren deze. Ook wordt de ondertiteling vertaald naar andere talen.

5. Kies een originele thumbnail

Hoe val je op tussen de duizenden video’s die YouTube biedt? Kies, naast een originele titel, voor een opvallende thumbnail. De thumbnail wordt in het video-overzicht naast de titel weergegeven. Bij het uploaden van je filmpje, geeft YouTube automatisch een paar opties; maar je kunt er ook voor kiezen om een screenshot te maken en die te uploaden.