
Overtuigende webteksten schrijven: zo doe je dat!
Gebruiksvriendelijkheid is weliswaar een belangrijke pijler voor een succesvolle website, maar de rol van inhoud blijft onmiskenbaar. De juiste woorden maken verschil. Hoe schrijf je effectieve en overtuigende webteksten? Zes copywritingstechnieken!
1. Benoem het voordeel
Met welke oplossing help jij de potentiële klant uit de brand? Benoem concrete situaties, laat zien dat je hem of haar begrijpt en bewijs je relevantie.
2. Kom met bewijs
Claim je expertise en onderbouw deze met bewijzen. Hoe vaak is dit product al verkocht? Hoeveel klanten gingen je lezer voor? Heb je een casus met harde cijfers, waaruit het voordeel van de door jou de geleverde dienst blijkt?
Voorbeeld: een vervijfvoudiging in omzet voor online groothandel Nagelinkoop.nl binnen drie jaar.
3. Vermijd negatieve associaties
Volgens psychologen als John Bargh en Roy Baumeister bestaat maar liefst 95 procent van ons gedrag uit automatisch en onbewust gedrag. Houd daar bij het schrijven van teksten rekening mee. Ieder woord heeft een bepaalde gevoelswaarde. De term ‘ros’ heeft, bijvoorbeeld, een andere gevoelswaarde dan het woord ‘knol’; terwijl het beide ‘paard’ betekent. Kies daarom je woorden nauwkeurig en vermijd woorden met negatieve associaties.
4. Ontkracht twijfels en bezwaren
Benoem mogelijke twijfels en bezwaren en neem de tijd én ruimte om deze te ontkrachten.
5. Herhaal
‘Herhaling is de beste leermeester’ stond op een bordje ergens in de wandelgangen van mijn oude middelbare school. De waarheid van die kreet blijkt nu, tien jaar na dato, uit het gegeven dat een oud-leerling en copywriter in Utrecht het credo toepast in één van haar blogs. Gebruik de kracht van herhaling en wees niet bang om je boodschap één of meerdere keren te herhalen.
6. Besteed aandacht aan titels & layout
Maak het mogelijk om je content te scannen is één van de vier tips voor een optimale conversie, maar besteed ook aandacht aan je titels en tussenkoppen. Een titel moet prikkelen, grijpen of nieuwsgierig maken en zodoende het publiek bewegen om je tekst daadwerkelijk te lezen.