
Top 10 no go’s voor SEO
Online gevonden worden en je positie in de zoekresultaten verbeteren? Hier zijn tien manieren waarop je dat in ieder geval níet moet doen. De Vente Media presenteert: de top 10 no go’s voor SEO!
1. Duplicate content
Plagiëren kun je leren, maar bij de optimalisatie van teksten kun je dat beter achterwege laten. Google is nog altijd streng bij dubbele of duplicate content. Zorg daarom voor unieke teksten en neem niet zomaar iets achteloos over.
2. Heel veel irrelevante linkjes
Niet kwantiteit, maar kwaliteit geldt – people. Beter tien links vanaf relevante websites dan honderd irrelevante.
3. Megalange beschrijvende URL’s
randomwebsite.nl/want-veel-beschrijvende-woorden-is-een-supergoede-strategie-of-misschien-toch-niet-helemaal? Niet, dus. Houd je URL’s kort en simpel.
4. Laat die ALT-tag toch zitten
Wat leuke afbeeldingen geüpload? Zorg voor een beschrijvende tag, zodat Google weet wat er op de afbeelding staat. Bij een 162804.jpg laat zich dat raden.
5. Links niet beschrijven
‘Klik hier!’ is geen beschrijvende link. ‘Meer informatie over SEO’ wél. Besteed aandacht aan de anchor tekst van interne én externe linkjes en maak ze beschrijvend.
6. Keyword spammen
Want als je een bepaald keyword er vaak genoeg inzet, word je vanzelf gevonden. Toch? Fout! Natuurlijk is het goed om keywords te bepalen en in zowel de titels als teksten terug te laten komen, maar dat hoeft heus niet in iedere zin. Sterker nog: als je keywords te vaak gebruikt, kan Google je tekst als spam zien. Dat is wel het laatste wat je wilt. Vermijd daarom over-optimalisatie, zet de lezer centraal en kies eerder voor synoniemen – lees daarover meer in mijn blog over RankBrain.
7. Bezuinigen op responsive design
Heb je nu nog geen responsive design? Plate voor je kop! Geld uitgeven is eng, maar deze bezuiniging gaat je uiteindelijk geld kosten. Responsive design is voor Google bepalend voor je positie in de zoekresultaten. Tel daarbij op dat meer dan vijftig procent van de websitebezoekers via mobiel of tablet rond surft en je dient ook nog eens de mensheid.
8. Lokale SEO verzuimen
Net als gebruiksvriendelijkheid is lokale vindbaarheid één van de belangrijkste ontwikkelingen op SEO-gebied. Neem daarom even de tijd je Google My Business te claimen en investeer in een betere vindbaarheid in je directe omgeving. Scheelt op termijn wellicht ook nog wat kilometers.
9. Een heerlijk lange laadtijd
De mens heden ten dage heeft alle tijd? Wellicht, maar wist je dat een lange laadtijd één van de grootste irritatiepunten voor de online mensheid is gebleken? En tevens dé reden om je website snel weer te verlaten.
10. 404’s verzamelen
De meest efficiënte manier om bezoekers van je site te jagen is de 404, de angstaanjagende foutmelding, die met rode letters in beeld verschijnt als een webpagina niet langer bestaat. Verwijder je een webpage? Neem dan even de tijd een 301 redirect in te stellen naar een relevante andere pagina met hetzelfde onderwerp.
Deel dit artikel: