Een pakkende blogtitel: de lauwerkrans, de gouden kroon en het prikkende hoofddeksel

De titel van je blog is de kers op de taart. De kroon op het hoofd. De titel moet verwonderen, grijpen, prikkelen. Het is als het ware het uithangbord van je winkel, dat voorbijgangers naar binnentrekt. Kies daarom een pakkende blogtitel. Wat wordt het: een gouden kroon, een lauwerkrans of een prikkend hoofddeksel?

De gouden kroon: verwonder en betover

Maak de titel zo beeldend mogelijk en speel in op de beleving van je publiek. Schrijf de titel zo, dat het haast tastbaar wordt. Je lezer kan jouw overheerlijke snoepgoed bijna proeven, waant zich al in het idyllische landschap van je vakantiehuis of ziet zichzelf al wonen in één van de villa’s die jij verkoopt.

Het prikkelende hoofddeksel: maak nieuwsgierig

De mens is van nature nieuwsgierig, dus maak daar vooral gebruik van: ‘7 manieren om van klanten ambassadeurs te maken – maar nummer 6 is niet te doen!’, ‘Dit foutje kost je € 5.500,- per jaar’ of ‘De drie geheimen van succesvolle ondernemers’. Heeft een bepaald onderwerp onze interesse? Dan willen we daar vaak meer van weten. In het geval van het laatste artikel (‘De drie geheimen van succesvolle ondernemers’) zou je dan kunnen verwijzen naar een volgend artikel: ‘Zo wordt jij die succesvolle ondernemer’.

De lauwerkrans: brood en spelen

Heers als een Julius Ceasar over je content en verover je lezer nog voor hij de grens over is. Hoe? Verras en amuseer of kies voor urgentie.

Verrassing

Lok de lezer naar jouw artikel door je publiek te verrassen. Hoe je dat doet? Een verrassend element is snel gevonden. Je kunt de redenering van je artikel, bijvoorbeeld, omdraaien. Stel, je schrijft een artikel over het isoleren van kruipruimtes. Je doel is de lezer overtuigen om nu te investeren in kruipruimteisolatie, omdat het een hoop rampspoed voorkomt en je bij uitstel duurder uit bent. ‘Water en schimmel? 9 redenen waarom jij je kruipruimte vooral niet moet isoleren’ is dan een mogelijke titel.

Amuseer

Amuseer je lezer met een creatieve titel en maak gebruik van woord- en taalgrapjes. Dubbele betekenissen, alliteratie en pleonasmen werken prima: ‘Het dak eraf’ als titel voor een artikel over cabrio’s bij mooi weer (NRC Handelsblad); ‘Doldwaas Drouwenerzand’ boven een reportage in het Drentse attractiepark (DagjeWeg.NL); of ‘Alsjeblieft, gratis cadeaus’ bij een pagina vol gratis e-books.

Urgentie

Eerder schreef ik al hoe belangrijk het is om je content urgent te maken, maar datzelfde geldt natuurlijk ook voor je titel. Lezers zijn op zoek naar meerwaarde. Ze willen weten wat het lezen van je blog hen oplevert. Een probleemstelling én de belofte van een oplossing hiervoor leveren effectieve titels op. ‘Zo wordt schoonmaken overbodig’, ‘In één klap meer klanten’ en ‘Hoe ik mijn aantal nieuwsbriefabonnees vervijfvoudigde in twee maanden’ zijn daar voorbeelden van.